TM-IEMSI v1.02  (W)'92 by Udo van.den.Heuvel (2:500/137.2:285/308,2:285/311)

TeleMate 3.01 Interactive Electronic Mail Standard Identification v1.02




Copyright

IEMSI.TMS mag door iedereen alleen als origineel archief (TM-IEMSI.ARJ) 
en gratis verspreid worden, dit om er voor te zorgen dat alle files 
bij de gebruiker aankomen.


Risico's

De auteur kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade, 
in welke vorm dan ook, veroorzaakt door het al dan niet 
correcte functioneren van IEMSI.TMS.


Nieuw in deze versie!

In versie 1.02 is een bugje gefixt waardoor, als de 
allereerste IEMSI_IRQ verminkt werd, de inlog meteen mislukte. 
Ook is de bediening ietsje versneld.


Wat is IEMSI?

IEMSI is een protocol dat is ontworpen door Joaquim H. 
Homrighausen en Andrew Milner om zonder veel problemen in te 
kunnen loggen op Bulletin Board Systemen (BBS'en) die deze 
standaard ondersteunen. EMSI is een soortgelijk protocol voor 
gebruik door mailers. In FSC-0056 staan de specificaties 
beschreven door de auteur van onder andere FrontDoor.


Wat heb ik eraan?

Met het TeleMate scriptje IEMSI.TMS kun je al je 
voorkeursinstellingen aan het BBS melden zodat dit meteen kan 
doen wat jij wilt, zonder dat je een stel vragen over je 
scherm krijgt. Dit kan je tijd en moeite besparen. Als je 
bijvoorbeeld meer dan eens per dag hetzelfde BBS belt is het 
meestal onnodig om het nieuws en de nieuwe files te bekijken, 
dit kan je dan uitzetten.


Hoe werkt het?

Wie goed oplet tijdens het inloggen op een BBS dat (I)EMSI
ondersteunt ziet dingen als "**EMSI_REQA77E" of 
"**EMSI_IRQ8E08". Op deze strings reageert het script en 
stuurt jouw data naar het BBS. Deze controleert of ze goed 
zijn aangekomen door middel van een CRC. Als alles OK is 
stuurt het BBS een pakketje terug met daarin wat informatie 
over het BBS zoals de plaats waar het staat, de software die 
gebruikt wordt, etc.


Welke eisen worden er aan de apparatuur gesteld?

Een gebruiker met enige ervaring is een eerste vereiste, 
liefst eentje die FSC-0056 heeft gelezen. Verder heb je, wil 
het geheel een beetje soepel werken minimaal een IBM 
compatible AT met een MegaByte RAM nodig, liefst meer. Een 
snelle harddisk is ook aan te bevelen. En dan nog, niet te 
vergeten, eem Hayes compatible modem.


Hoe installeer ik IEMSI.TMS?

Eerst moet je de file IEMSI.DAT veranderen. Op de eerste regel 
zet je je eigen naam, geschreven volgens de FidoNet conventies.
Daaronder je alias (schuilnaam) of een lege regel als je geen 
alias wilt. Vervolgens je woonplaats en het land waar je 
woont, daarna je telefoonnummer voor spraak, en je nummer voor 
data. Als je 'maar' een lijn hebt vul je gewoon 2 keer 
hetzelfde in. Dan volgt er iets moeilijks: Op de regel na de 
telefoonnummers moet je je geboortedatum invullen op de UNIX 
manier, dat wil zeggen in het aantal seconden gerekend vanaf 
01-01-70 0:00 uur, geschreven als een 32 bits hexadecimaal 
getal. Dit klinkt allemaal moeilijk, en er komt in een 
volgende versie een oplossing voor. Je berekent dus het aantal 
dagen vanaf 01-01-70 tot te geboorte datum en dan 
vermenigvuldig je dat aantal met het aantal seconden in een 
dag (86400). Als je na 01-01-70 bent geboren is het simpel: je 
rekent het aantal seconden om in een hexadecimaal getal en je 
bent klaar. Als je voor 1970 geboren bent moet je het aantal 
seconden aftrekken van 4.294.967.295 en dit omrekenen in hex. 
Als je hier klaar mee bent volgen er 8 regels met of een 1 of 
een 0 erop. Die kun je gewoon zo laten staan. Vergeet niet 
IEMSI.DAT weg te schrijven!


Hoe bedien ik IEMSI.TMS?

Als je het script start (ALT-S vanuit de terminal) dan krijg 
je als alles goed gaat de inhoud van jouw TM.FON te zien. Je 
kunt met de toetsen van je nummerieke eiland (met NUM-LOCK aan!)
door de lijst 'wandelen' door op PgUp, PgDn, Home en End of op 
de verticale pijltjes te drukken.

Heb je een BBS gevonden dat je wilt bellen, dan geef je een 
ram op de spatiebalk en het BBS wordt als alles goedgaat 
opgebeld. Als je in plaats van de spatiebalk de return-toets 
indrukt krijg je een overzichtje van alle requests (verzoeken) 
die je kunt meesturen naar het BBS. Er staat in het kort 
uitgelegd wat welke code betekent. Je kunt de status van elke 
code veranderen door op de oplichtende toetsen te drukken. Als 
alles goed staat ingesteld kun je TM door een druk op de 
spatiebalk vertellen dat je een BBS wilt gaan bellen.

Als het BBS na het bellen opneemt probeert IEMSI.TMS in te 
loggen. Dit werkt 98% zeker bij BBSen die draaien met 
Frontdoor 1.99c of 2.02 en RemoteAccess. Als er iets fout gaat 
zal het script dit melden. Je kunt dan alsnog 'met de hand' 
inloggen. In TM.USE worden de acties en de gegevens bijgehouden.


Zijn er nog probleempjes?

Je moet in je TM.FON een terminal hebben ingevuld die door 
FSC-0056 wordt ondersteund. Dus geen 'Prism' invullen! Ook 
moet je er voor zorgen dat er een correct password staat 
ingevuld. Tenslotte moet je er voor zorgen dat TM alle 
benodigde files kan vinden door alles in de goede directory of 
directories te zetten. Het kan zijn dat een sysop IEMSI inlogs 
voor nieuwe gebruikers heeft uitgezet. Je zult dan (meestal 
alleen voor de eerste keer) niet met IEMSI.TMS binnen kunnen 
komen, maar alles met de handjes moeten doen.


Welke bugs zijn er bekend?

Soms geeft RemoteAccess (of IEMSI.TMS) een verkeerde CRC. Ik 
weet nog niet of dit aan RA of aan het CRC programmaatje ligt 
maar er wordt aan gewerkt. Ook wordt niet op alle 
foutcondities getest, dit zal worden verbeterd.


Waarheen stuur ik mij vragen en problemen?

Bugreports, vragen, problemen kun je kwijt op de adressen 
bovenaan deze file, liefst via NETmail. Richt ze dan aan Udo 
van.den.Heuvel en alles komt dan waarschijnlijk wel aan.


Credits

Eerst wil ik meneer T. Hu, de schrijver van TeleMate, bedanken 
voor dit schitterende programma, verder o.a. Richard Faasen 
voor het CRC32 programmaatje en voor de hulp bij mijn 
probleempjes. Verder zijn er een aantal personen waarvan ik 
hun BBS heb gebruikt om het scriptje te testen, sorry voor de 
eventuele overlast!



